Vibrofiltr PRO 3.0
Samoprzylepna mata antywibracyjna klasy profesjonalnej o podwyższonej lepkości i elastyczności montażowej, przeznaczona do wytłumiania drgań, hałasu oraz rezonansów akustycznych elementów karoserii samochodowej najbardziej narażonych na przenoszenie hałasu, jachtów, cięższych maszyn i urządzeń przemysłowych - 1 arkusz o wymiarach 350x500 mm (0,175 m2), grubość maty 3,0 mm, grubość aluminiowej folii 100 mikrometrów (0,1 mm), MLF=0,50.
VIBROFILTR Noise Protection, to wielowarstwowy materiał redukujący drgania, hałas i wibracje, wykonany w postaci elastycznej samoprzylepnej maty na bazie zaawansowanego kompozytu polimerów, gumy butylowej (kauczuku butylowego) i aluminium. Z zewnętrznej strony znajduje się przetłaczana folia aluminiowa o grubości 100µm (0,1mm), która zapewnia mechaniczną ochronę warstwy polimerowo-butylowej oraz dodatkowo polepsza właściwości tłumiące. Materiały antywibracyjne Vibrofiltr są produkowane z wykorzystaniem technologii i sprzętu niemieckiej firmy „Baumuller”. Produkty te posiadają właściwości antykorozyjne i uszczelniające, są nietoksyczne, bezwonne, wodoodporne, samogasnące, nie wchłaniają wilgoci i nie rozkładają się pod wpływem warunków atmosferycznych. Maty Vibrofiltr, swą jakością wykonania, skutecznością tłumienia drgań oraz komfortem montażu nie ustępują podobnym i często dużo droższym produktom najbardziej renomowanych marek. W każdej oferowanej grubości (1,5-4mm), maty Vibrofiltr posiadają wysoką wartość współczynnika stratności mechanicznej (0,25-0,60), który określa zdolność danego materiału do pochłaniania (absorpcji) drgań.
Mata Vibrofiltr PRO 3.0 pod względem jakości i skuteczności w stosunku do ceny, jest najlepszym materiałem tłumiącym marki Vibrofiltr z serii NP (Noise Protection). Produkt ten posiada bardzo wysoki współczynnik stratności mechanicznej (MLF=0,50), co sprawia, że jest on zdecydowanie bardziej skuteczniejszy w działaniu od większości podobnych produktów innych firm posiadających taką samą grubość. Te maty to wręcz obowiązkowa pozycja podczas wykonywania wysokiej jakości instalacji wyciszających samochody, cięższe maszyny, urządzenia przemysłowe lub podczas montażu wysokiej klasy sprzętu car audio. Ze względu na wagę, zaleca się stosowanie tego materiału na elementach nadwozia wykonanych z grubszej blachy oraz na takich, które są najbardziej podatne na wibracje lub przenoszenie hałasu (np. dolna część nadwozia, podłoga, nadkola, tunel środkowy podłogi, bagażnik, przegroda komory silnika, itp.).
PODSTAWOWE PARAMETRY:
- samoprzylepna mata antywibracyjna klasy profesjonalnej do wytłumiania drgań, hałasu i rezonansów akustycznych
- wersja PRO - podwyższona lepkość początkowa oraz wyższa finalna przyczepność do podłoża, głębsze kwadratowe przetłoczenia poprawiające elastyczność i ułatwiające montaż na mocno powyginanych powierzchniach, obniżona waga
- materiał: nowy kompozyt na bazie wysokiej jakości gumy butylowej (kauczuku butylowego) i polimerów wzmacniany przetłaczaną aluminiową folią
- grubość arkusza w szczycie przetłoczenia: 3,0 mm +/- 0,2 mm
- grubość aluminiowej folii: 0,1 mm (100 µm)
- wymiary arkusza: 350x500 mm
- powierzchnia arkusza: 0,175 m2
- waga arkusza: 0,93 kg (5,31 kg/m2)
- MLF (współczynnik strat. mech.) - skuteczność tłumienia wibracji (więcej=lepiej): 0,50
- zalecana temperatura montażu: powyżej +15ºC
- zakres temperatury stosowania i eksploatacji: -50ºC do +160ºC
- siła wiązania materiału z powierzchnią metaliczną przy rozwarstwieniu: nie mniej niż 6 N/cm2
- duża elastyczność montażowa oraz wysoka skuteczność działania w szerokim zakresie temperatur
- stabilność lepkiej warstwy butylowo-polimerowej na wpływ temperatury +90ºC w ciągu 24 godzin: rozwarstwienie i pełzanie nie występuje
- wysoka początkowa lepkość montażowa i jeszcze wyższa przyczepność do podłoża po okresie samowulkanizacji (czas i siła wiązania zależne od temperatury)
- produkt o właściwościach antykorozyjnych i uszczelniających, wodoodporny, samogasnący, nie zawiera domieszek bitumicznych (bez smoły i asfaltu)
- produkt nietoksyczny, niebrudzący, nie wydziela przykrych zapachów, może być stosowany w motoryzacji i w pomieszczeniach zamkniętych
- wizualne cechy szczególne: aluminiowa folia z kwadratowymi przetłoczeniami, grafika w kolorze czarnym, zielonym i srebrnym, tłoczony tekst "acoustic"
- wyprodukowano z wykorzystaniem technologii i sprzętu niemieckiej firmy „Baumuller”
- zastosowanie w samochodzie: dolne elementy nadwozia wykonane z grubszej blachy lub najbardziej podatne na przenoszenie hałasu, np. podłoga, nadkola, tunel środkowy podłogi, drzwi, bagażnik, ściana grodziowa komory silnika, podszybie
- ilość arkuszy w opakowaniu zbiorczym: 15 szt. / 2,625 m2
- cena za 1 arkusz o wymiarach 35x50 cm (0,175 m2)
Materiały tłumiące drgania VIBROFILTR są nietoksyczne oraz bezpieczne w użytkowaniu, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej (EC). Produkty te, posiadają akceptowany w krajach UE, pozytywny wynik sprawozdania z badań laboratoryjnych, potwierdzający zgodność z wymaganiami Rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18.12.2006r - REACH (Registration, Evaluation, Authorization and Restriction of Chemicals).
UWAGA!
Niektórzy dostawcy mat wygłuszających innych marek, czasem deklarują nietoksyczność lub bezpieczeństwo użytkowania swych produktów jedynie na podstawie certyfikatu RoHS. Taki certyfikat nie ma zastosowania w przypadku materiałów wygłuszających, gdyż dyrektywa RoHS dotyczy tylko produktów elektrycznych i elektronicznych, a nie chemicznych. Takie materiały wygłuszające mogą nie spełniać wymagań prawa lub nie gwarantować bezpiecznego użytkowania.
ZASTOSOWANIE I MONTAŻ
Maty tłumiące Vibrofiltr przeznaczone są do efektywnego obniżania poziomu drgań, hałasu oraz rezonansów akustycznych elementów karoserii i tapicerki samochodowej (drzwi, podłoga, dach, bagażnik, maska silnika, nadkola, tapicerka, itp.). Mogą być także stosowane w pomieszczeniach zamkniętych do wyciszania obudów sprzętu komputerowego, klimatyzacyjnego, RTV lub AGD. Posiadając wysoki współczynnik stratności mechanicznej oraz niską częstotliwość rezonansową, maty tłumiące Vibrofiltr należą do grupy najbardziej efektywnych materiałów antywibracyjnych dostępnych na rynku. Bardzo dobrze sprawdzają się również podczas prac, których celem jest poprawa akustyki kabiny samochodu w przypadku montażu i użytkowania sprzętu car audio oraz podczas uzupełniania lub renowacji izolacji akustycznej, np. po naprawach elementów nadwozia. Maty Vibrofiltr są samoklejące, elastyczne i łatwe do nakładania na powierzchniach o płaskim lub skomplikowanym kształcie. Można je montować w szerokim zakresie temperatur bez konieczności podgrzewania, jednak najbardziej komfortowy montaż uzyskuje się przy temperaturze otoczenia powyżej +15ºC. Oklejana powierzchnia musi być sucha, czysta i bardzo dobrze odtłuszczona. W celu maksymalnego wykorzystania właściwości tłumiących, podczas montażu matę należy solidnie dociskać, np. za pomocą wałka (rolki), aby dokładnie przylegała do całej powierzchni wytłumianego podłoża, bez tworzenia przestrzeni z pęcherzami powietrza. Elastyczna warstwa butylowo-polimerowa posiada właściwości samoklejące i samowulkanizujące, dzięki czemu, wraz z upływem czasu znacznie wzrasta przyczepność materiału do podłoża.
SKUTECZNOŚĆ TŁUMIENIA
Podczas wyciszania samochodu, pożądany efekt uzyskuje się poprzez izolację akustyczną jego wnętrza oraz przede wszystkim przez znaczne zmniejszenie (wytłumienie) amplitudy mechanicznych drgań metalowych i plastikowych elementów karoserii i kabiny samochodu. W tym celu, na wytłumiane elementy aplikuje się elastyczne i lekko sprężyste materiały (np. na bazie butylu kauczukowego), w strukturze których występują duże straty energii mechanicznej spowodowane wewnętrznym tarciem. W wyniku tego, energia drgań jest absorbowana przez materiał tłumiący i zamieniana w nim na ciepło. Zdolność danego materiału do pochłaniania energii drgań mechanicznych zależy od wielu czynników, w tym między innymi od jego konstrukcji, składu chemicznego, wagi, grubości, itp. Określa to współczynnik stratności mechanicznej (Mechanical Loss Factor - MLF), który jest jednym z ważniejszych parametrów, na jaki powinno się zwracać uwagę podczas wyboru materiałów redukujących wibracje. Współczynnik ten jest wyrażany liczbowo w zakresie 0,00 - 1,00 dla określonej częstotliwości i temperatury (im wyższa wartość współczynnika MLF, tym wyższa zdolność materiału do tłumienia drgań). Aby odczuwalnie zredukować hałas i wibracje wewnątrz pojazdu, należy wybierać materiały o możliwie najwyższej wartości współczynnika stratności mechanicznej (najlepiej powyżej 0,20). Podczas wytłumiania elementów karoserii samochodowej, ważna jest także możliwie niska waga materiału tłumiącego, co często nie idzie w parze z najwyższą skutecznością tłumienia. Należy więc szukać najkorzystniejszego kompromisu pomiędzy wysoką wartością współczynnika stratności mechanicznej (MLF) przy jednocześnie niskiej wadze materiału i adekwatnej do tego cenie. W branży car audio, podczas wytłumiania drzwi samochodowych, w których będą pracować głośniki, praktykowane jest "zamykanie" fabrycznych otworów technologicznych poprzez zaklejenie ich matą wygłuszającą (stworzenie uszczelnionej komory głośnikowej). W tych miejscach najlepiej sprawdzą się maty o wysokim współczynniku MLF, umiarkowanej wadze i posiadające jednocześnie grubszą folię aluminiową (100µm lub więcej), która zapewnia większą sztywność i stabilność powierzchni nad zaklejonymi otworami technologicznymi.
JAK SKUTECZNIE WYCISZYĆ SAMOCHÓD ?
Najwyższy poziom wyciszenia wnętrza kabiny pojazdu można osiągnąć jedynie poprzez kompleksowe wygłuszenie (wytłumienie oraz akustyczne odizolowanie i wyciszenie) wszystkich kluczowych elementów nadwozia i wnętrza, montując na te elementy warstwowo (w miarę możliwości i dostępnego miejsca) trzy różne rodzaje najbardziej skutecznych materiałów najwyższej klasy, gdzie każdy z nich posiada inne właściwości akustyczne, działa w innym zakresie częstotliwości i spełnia inną rolę. Są nimi:
- warstwa 1 - wysoko efektywne materiały antywibracyjne tłumiące drgania i rezonanse elementów nadwozia oraz dodatkowo izolujące wnętrze od zewnętrznego hałasu, którymi są wysokiej jakości maty na bazie butylu, aluminium i polimerów o możliwie najwyższej wartości współczynnika MLF (np. maty tłumiące Vibrofiltr PRO),
- warstwa 2 - piankowe izolacje-bariery dźwiękowe o strukturze zamkniętych komórek, blokujące przedostawanie się hałasu drogowego do wnętrza kabiny oraz dodatkowo termicznie izolujące wnętrze przed nadmiernym nagrzewaniem i szybkim wychładzaniem (np. pianki kauczukowe, pianki polietylenowe),
- warstwa 2 / 3 - miękkie, porowate materiały pochłaniające dźwięk o strukturze otwartych i/lub częściowo zamkniętych komórek, które oprócz właściwości dźwiękochłonnych pełnią jednocześnie rolę przekładek amortyzujących i tłumiących rezonanse plastikowych elementów tapicerki oraz redukują trzeszczenie i skrzypienie tych elementów (np. poliuretanowe pianki dźwiękochłonne, maty wyciszające na bazie włókniny, filce akustyczne).